Pusterommets YOGA-GUIDE for deg

 

Her gir vi deg en guide til de forskjellige typene yoga, slik at du kan finne den eller de timene som passer for deg. 

 

Alle timene i Pusterommet inneholder liggende dyp-avspenning (Yoga Nidra),
mange øvelser vil du kjenne igjen på de forskjellige timene, men de kan ha ulik tilnærming.

 

Yoga-stillingene virker på kroppens organer og hovedsystemer(fordøyelse-, lymfe-, endokrine-,blod- og nervesystem)
det er dette som skiller yoga fra vanlig trening og gjør at en økt kan sammenlignes med en behandling som balanserer kropp og sinn,og som generelt støtter kroppens naturlige funksjoner.

 

Yoga er et balanserende tilskudd til ethvert menneskes liv, om du er frisk eller syk,
ung eller gammel, topptrent eller ikke.

Vi er glade for å få presentere en YOGA-UKE i Pusterommet,
som kan møte alle typer mennesker, kropper og behov:

Klassisk yoga gir deg hele spekteret fra dyp pust og avspenning, til styrke og strekk.

Øvelsene myker opp leddene, stimulerer organene i tillegg til å styrke og strekke muskelgruppene i hele kroppen.

I klassisk (Hatha) yoga bruker man Solhilsen for å myke opp kroppen før vi går inn i øvelser/ asana som alle har sine spesifikke virkeområder. Pusten er viktig i alle øvelsene og du vil lære flere puste-teknikker og områder du kan puste inn i. 

På nybegynner-kursene vil du få god veiledning til øvelsene. Dette er en god start om du ønsker litt av alt og har lyst til å bli kjent med yoga.

"Litt øvet" passer for deg som har gått på yoga før og kjenner de grunnleggende øvelsene. Det er ikke en avansert gruppe, men vi har noe mindre instruksjon, pluss at vi går videre inn i øvelsene. Vi jobber også videre mot hodestående.  

Instruktrør:
Ingeborg Helene Aanonsen

KLASSISK YOGA

Her vil du oppleve de virkelig dype strekkene som retter opp skjevheter, gir særdeles god flyt i leddene og styrker. Formen er statisk og øvelsene holdes lenge. I Iyengar yoga brukes mange "props" eller hjelpemidler, som gjør at man uansett nivå, kan komme riktig inn i posisjonene og oppnå strekk som ellers er vanskelige å komme til.

YOGA FOR MENN er også iyengar-yoga og er satt opp for å kunne jobbe spesifikt med strekk i områder som menn trenger. I lavsesongene slår vi disse gruppene sammen, men du vil likevel oppleve de gode strekkene, styrken og den nøye instruksjonen.  

Iyengar-yoga er for deg som er klar for litt tøffe strekker og styrke, og vil øve på utholdenhet. Her får du gode resultater som kjennes på kroppen, formen er teknisk og egner seg godt om du liker korrekt og spesifikk informasjon.

 

Instruktør:

Anne Karin Haugeland

IYENGAR YOGA

Denne gruppen passer for deg som ønsker en mer aktiv yoga-form, trenger mer styrke eller komme i gang med aktivitet på en skånsom måte. Ingen kondis-trening dette, men du får dypere pust og litt svette forekommer.

Timen er aktiv, men langsom og du opparbeider etterhvert seig styrke og bedre balanse. Du får grundig veiledning av stillingene og vi bruker bevisst pust. Øvelsene styrker både muskler og ledd, og gir også strekk.

Timene avsluttes med litt strekk og avspenning.

Her har vi utgangspunkt i Solhilsen fra Vinyasa-yoga og bruker variasjoner, balanse-øvelser og posisjoner som vi går langsomt inn i og gjennom.

 

Instruktører:

Ingeborg Helene Aanonsen 

Rebekka Weder

Gjeste-instruktører

FLYT YOGA

Medi-yoga eller medisinsk yoga  er forsket på og har vist gode resultater i regulering  av blodtrykket og stoffskifte, stressreduksjon og forbedret pust, avspenning og bedre søvn, samt reduksjon av rygg-smerter med mer. Man trenger ikke ha en medisinsk tilstand for å gå på disse gruppene. Timene består av rolige øvelser som strekker, avspenner, gir energi og balanserer. Du lærer puste-øvelser som gir deg dypere pust og mere velvære i kropp og sinn. Du vil lære flere meditasjons-teknikker, som du også kan praktisere på egenhånd.

Vi underviser tre programmer i Pusterommet, som i tillegg til virkningene nevnt ovenfor også har sine spesifikke virkeområder.

1: Utbrenthet, stress, hukommelse.

2: Stoffskifte-ubalanse

3: Rygg, nakke og skuldre

Vi tilbyr Medi-yoga nå som 14-ukers kurs, en gang pr.uke på mandagen.

Du får med materiell som du kan bruke til å praktisere hjemme. Dette fordi vi ønsker at du skal kjenne de virkningen som forskningen sier at kan oppnås. 

Instruktør:
Ingeborg Helene Aanonsen

MEDIYOGA
(medisinsk yoga)

Skånsom yoga er en populær gruppe for alle som må ta ekstra hensyn. Det er en rolig time med utgangspunkt i KLASSISK yoga og elementer fra medisinsk yoga. Her får du gode pusteøvelser, lange dype strekker, avspenning og lett styrkende øvelser.

Instruktør:

Ingeborg Helene Aanonsen

SKÅNSOM YOGA

Yin yoga er en rolig yoga-form, der vi går inn i enkle, strekkende øvelser med støtte til hode, ben og det som trengs. Man blir i stillingene i 3-5 minutter, slik at virkningene trenger inn i de dypere lagene, til bindevev og ligamenter. Pusten er naturlig og rolig og man får tid til å kjenne godt etter på kroppen i øvelsene. Mellom øvelsene benyttes kort hvile, før neste øvelse. 

Passer for alle og er veldig skånsom.

 

Perfekt som restitusjon enten du holder høyt aktivitetsnivå ellers eller trenger å komme i gang med forsiktig aktivitet. 

Instruktrør:
Rebekka Weder 

YIN YOGA

Kundalini-yoga er tradisjonen hvor medisinsk yoga er hentet fra, noe som er godt forståelig med tanke på denne formens sterke virkning på det fysiske, psykiske, emosjonelle, mentale og åndelige plan, da den kombinerer 7 yoga-typer inn i en praksis.

Denne yoga-formen er hyper-effektiv og balanserer og stimulerer alle kroppens systemer: nervesystemet, hormonsystemet, de indre organene, cellestoffskifte og cellefornyelsen, fordøyeleses-systemet, hjerte og blod-kretsløpet, samt har en sterk påvirkning på hjernen og kontroll-systemene knyttet til den.

En time i Kundalini-yoga begynner alltid med inntoning etterfulgt av en Kriya, som vil si enkle stillinger/asanas som er gjenkjennelige fra klassisk yoga, men som benyttes på egne måter med pust, bevegelse, fokus og mantra.

Etter yoga-programmet har vi en god avspenningen der vi bruker Gong, som løser opp spenninger og gjør hvilen dyp.

Økten avsluttes med meditasjon. 

Kundalini tradisjonen har et hav av nøye sammensatte kriyas og utallige typer meditasjoner som alle har egne virkninger. Alle er gitt av yoga-mester Yogi Bhajan og vi underviser dem i sin opprinnelige form.

Instruktører:

Sina Kamilla Klev

Ingeborg Helene Aanonsen

KUNDALINI YOGA
KURS HØST 2020

Vi tilbyr yoga som kurs. Dette for å gi deg kvalitet og langsiktig oppfølging.

 

Vi har normalt hatt fleksibilitet gjennom at du kan ta igjen timer på andre grupper innenfor sesongen. Dersom du ikke kan på din gruppe en uke, bytter du til en annen eller går dobbelt en uke, du kan også gjøre dette i forkant av fravær. Du passer selv på å bruke alle gangene dine.

MERK: Denne ordningen vil desverre ikke gjelde høsten 2020 pga. smittesporing og avstandsmåling vedr. Covid 19.

Det betyr at du går på din gruppe og tapte timer vil være tapt. Vi beklager dette og vil løse opp så fort det lar seg gjøre.

 

Vår visjon:

*Vi ønsker å tilby kvalitet i vår undervisning, samt følge opp våre elever på en god måte. Dette får vi til når vi kjører kurs der de samme er med fra starten slik at vi kan bygge opp en progresjon.

*Vi blir godt kjent med elevene og kan tilrettelegge øvelser og timene slik at alle får en trygg praksis med god utvikling, i forhold til sin forutsetning.

*Vi synes det er gøy å kunne føre hver enkelt person og også gruppene litt videre, slik at dere får mestring, oppdager nye ting i de samme øvelsene og vi kan avansere øvelsene og gå dypere.

*Vi ønsker at alle elevene våre skal få kjenne den gode virkningen av yoga, og til det trengs en viss kontinuitet og gjentakelse uten for lange intervaller.

*Vi vet selv at å følge et kurs kan hjelpe på motivasjonen og gir oss en dedikert innsats, som også gir resultater deretter.

Hovedsesonger:

Høst (Medio august - 1.desember)

Vinter (Begynnelse av januar - 1.mai)

Vår (1.mai - St. Hans/skoleslutt)

 

Timer i høst-, vinter- og påske-ferie, samt sommer- og advent/jule-sesongen, har egen annonsering med egne påmeldinger.

Husk at du alltid kan ringe/ melde hvis du lurer på noe: Helene 45285035

Velkommen til oss:)

Bli medlem

Yoga-slynge er nytt i Pusterommet.

Vi har flere muligheter å bruke slyngen på, både i styrkende og restorative timer eller mer som en støtte i klassiske timer. 

Slyngen kan hjelpe oss å mestre øvelser som ellers er utilgjengelige og også komme til i områder av kroppen med styrke- og strekk-øvelser som ellers er vanskelig.

Slyngen får frem lekende, barnlig glede hos mange og er virkelig gøy å jobbe med. 

Det som mange synes er toppen av det yoga-slynge har å by på er å henge opp-ned. Det gir en helt egen avspenning i ryggrad, nakke osv. og har i tillegg elle de positive effektene som opp-ned stillinger har, uten å belaste nakken eller kreve balanse eller styrke. 

Kursene settes opp etterhvert, og det vil i første omgang bli noen intro-kurs før vi setter det mer fast på timeplanen.

Instruktør:

Ingeborg Helene Aanonsen

YOGA SLYNGE

Dersom du ønsker mer veiledning kan du ringe Helene på tlf. 45 28 50 35 eller sende sms eller mail,
og vi vil hjelpe deg å sette sammen det som passer for deg. 

Follow us

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

Pusterommet - All rights reserved